“Charles Saatchi” Tam Anlamı İle Bir Sanatkolik

Charles Saatchi’yi tarif ederken en çok kullanılan sözcük, ‘büyük’ olmalı. Dünyanın en büyük reklam ajanslarından birinin kurucusu. Londra’nın en büyük galerilerinden birinin sahibi. Dünyanın en büyük koleksiyonlarından birini elinde bulunduran bir sanatsever. Yumurta diyetiyle 25 kilo verinceye kadar kendisi de hayli ‘büyük’ bir insandı. Irak asıllı Saatchi, tüm bunların yanı sıra, özel hayatıyla ilgili ketumluğuyla da biliniyor. Bir kere basın önüne çıkmayı sevmiyor. Öyle ki, bırakın başka açılışları, kendi galerisinin sergilerine bile gitmiyor. Dağınık yatağını 150 bin dolara satın alarak önünü açtığı Tracey Emin ve ‘star sanatçı’ya dönüşen Damien Hirst gibi yeni isimler keşfetmek için Londra’nın küçük galerilerini arşınlıyor hafta sonlarında. Bu nedenle de geçen ay piyasaya çıkan ve Saatchi’ye yöneltilen sorulardan oluşan ‘My Name is Charles Saatchi and I am an Artoholic’ (Benim Adım Charles Saatchi ve Ben bir Sanatkoliğim) kitabı, büyük yankı buldu.

yazının devamı—>

saatchi2

Kitabın, kasım ayında BBC2 kanalında başlaşacak olan yarışma programının promosyonu olması kuvvetle muhtemel.
Zira ‘sanatçılar için popstar’ formatında olan yarışmanın asıl karar mercii, bizzat kendisi olacak.

İngiltere’nin yeni Hirst’ünü bulmak için düzenlenen yarışmada birinci seçilen sanatçının işi, Saatchi’nin St. Petersburg’da düzenleyeceği büyük sergide yer alacak.

İşte Saatchi’nin kitaptaki soruşturmasından öne çıkan yerler:

– Günümüzün en başarılı sanat simsarı ve bir süper koleksiyoner olarak adlandırılıyorsunuz. Son 20 yıla baktığınızda yaptıklarınızı siz nasıl tanımlıyorsunuz?
– Benim nasıl tanımlandığından kime ne! Koleksiyonerler, bu dünyada oldukça önemsiz kişilerdir aslında. Önemli olan ve var olan, sanattır. Ben, sevdiğim eserleri satın alıyorum. Sergilerde insanlara göstermek için alıyorum. Sonra canım isterse onları satıyor ve daha çok eser alıyorum. Bu, 30 yıldır böyle devam ediyor. Sanırım insanlar da olayı kavradı. Eğer eser satıyorsam artık onları sevmiyorum demek de olmuyor. Sadece her şeye sonsuza kadar sahip olmak istemiyorum.

– Kendinizle ilgili söyleyebileceğiniz en samimi şey nedir?
– Benim adım Charles Saatchi ve ben bir sanatkoliğim.

– Bir sanat eserine değerinin on katını ödemek tuhaf değil mi?
– Evet öyle. O eserlere daha ucuza sahip olmayı ben de isterdim. Ama genelde çok zengin ve açgözlü insanların elinde oluyorlar.

– Çağdaş sanat eserlerinin fiyatlarının son 10 yılda katlanarak artamsını, spekülasyonlara bağlıyor musunuz?
– Evet.

– Bu balon yakında patlar mı sizce?
– Hayır.

– Satın alacağınız esere nasıl karar veriyorsunuz? Sevmediğiniz şeyleri yatırım için de olsa alıyor musunuz?
– Sanatı daha çok sevdikçe, daha çok eseri beğenmeye başlıyorsunuz. O yüzden çokça rahatlıkla çokça satın alabiliyorum. Sanatı yatırımı olarak görmek ise işin bütün zevkini kaçırır.

– Genç yetenekleri keşfetmekte çok başarılısınız. Peki ya hiç keşfedilmeyen çok iyi sanatçılar da olmuyor mu?
– İyi yetenekler öyle az ki, dahilerin keşfedildiğinden daha çom, vasatlar yüceltiliyor.

– Çağdaş sanat bugün taksilerde, hükümet toplantılarında tartışılıyor. İşe koyulurken bunları planlamış mıydınız?
– Evet
– Sanatın amacı nedir?
– Göz bebeklerimizin, kötü film ve televizyon programları yüzünden eriyip gitmesini engellemek.

– Damien Hirst neden ilhamını kaybetti?
– Hirst inanılmaz yetenekli bir sanatçı ama son yıllardaki sergileri oldukça başarısızdı. Ama eminim bir sonraki sergisi muhteşem olacaktır.

– En beğendiğiniz müze hangisi?
– Madrid’deki Prado.

– Sanat eleştirmenleri başarısız sanatçılardan mı çıkar?
– Başarısız olmuş sanatçı diye bir şey yoktur!

– Yatırım yapmak için 1000 pound’um var ama çağdaş sanattan pek anlamıyorum. Ne önerirsiniz?
– Hisse senedi. Sanat çok çok şanslı olmadığınız ve profesyonelleri alt edemediğiniz sürece bir yatırım aracı değildir. Onun yerine yıllar içinde 1000 pound’luk tatmin verecek; çok sevdiğiniz bir şeyi alın.

– Çocuklara okullarda geleneksel çizim mi öğretilmeli, yoksa yaratıcılıkları mı desteklenmeli?
– İkisi de.

– Yumurta diyetiyle kilo verdiğiniz doğru mu?
– Evet. Eskiden şişman ve çirkindim. Şimdi, zayıf ve çirkin.

– Documenta, Venedik Bienali gibi büyük uluslararası fuarları seviyor musunuz?
– Documenta’ya yıllardır gitmedim. 1990’larda entelektüelliklerini ispatlamaya çalışan sıkıcı küratörler ele geçirinceye kadar, bayağı iyiydi Documenta. Venedik, her ülke kendi pavyonuna girecek işi seçtiği için daha iyi. Eserler genelde çok kötü oluyor ama eğlendirici. Küratörlerin yaptığı diğer bütün bienalleri ise hantal buluyorum. Aralarından çok azı dikkat çeken, metrekarelerce siyasi ama görsel olarak gevşek işler…

Ajansı, Thatcher’ı başbakan yaptı

Irak asıllı Charles Saatchi’nin soyadı, gerçekten de ‘saatçi’ kelimesinden geliyor. Dört yaşındayken ailesiyle beraber Londra’ya taşınan Saatchi, reklamcılığa, 17 yaşında başladı. 27 yaşındayken erkek kardeşi Maurice ile beraber kurduğu Saatchi&Saatchi, 15 yılda dünyanın en büyük reklam ajansına dönüştü; kampanyasıyla Margaret Thatcher’ı başbakanlık yolunu açtı.
Saatchi, ilk sanat eserini 1973 yılında yaptığı Paris seyahati sırasında aldı. Eser, David Heper imzalı bir tabloydu. Sanat okullarına yaptığı bağışlarla da bilinen Saatchi, modern sanat piyasasının son yıllardaki hareketlilğinden ve artan fiyatlardan da sorumlu tutuluyor.

Karısı en ünlü şeflerden ama o, yemeklerini yemiyor!

Ünlü şef Nigella Lawson, Saatchi’nin üçüncü ve şimdilik en sevgili karısı.

saatchi
Sosyalleşmekten hoşlanmayan kocasını sergi açılışlarında bile temsil eden Nigella için “O benim için çok fazla, bunu biliyorum.

 

nigella
‘Domestik tanrıça’, Nigella

Ama o da bunu iyi biliyor ve bana her gün hatırlatıyor” diye konuşuyor.
Bu arada karısının yemeklerini pek yemediğini de itiraf ediyor.
En büyük zaafı ise Starbucks’ın Frappucino’ları.

Bir Cevap Yazın

